سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع و تناژ جرثقیل سقفی

انواع و تناژ جرثقیل سقفی

به گزارش وبسایت فوت و فن "جرثقیل سقفی Hoist در واقع یک بلوک همراه با متعلقاتی است که در لیفتینگ بار و جابجایی آن بکار گرفته می شوند. جرثقیل های سقفی در کارگاه ها و کارخانه ها برای حمل و لیفتینگ بار از 200 کیلوگرم الی 30 تن مورد استفاده قرار می گیرند. برای اتصال و کاربری جرثقیل های سقفی نیاز به یک سطح اتکای سقفی که می تواند یک قلاب ساده و یا ریل های سقفی باشد است که می بایست قابلیت های آنها در تحمل و تعلیق بار تایید شده باشد. روش های مختلفی از دسته بندی برای جرثقیل های سقفی وجود دارد که دسته بندی بر حسب نیروی محرکه (دستی و برقی)، بر حسب درجه حرکتی (دو کاره، چهار کاره) و دسته بندی بر حسب نوع اتصال زنجیری و سیم بکسلی نمونه ای از این دسته بندی ها هستند. ابتدا به دسته بندی بر حسب نوع اتصال می پردازیم."

  • جرثقیل سقفی زنجیری: این دسته از جرثقیل های سقفی از زنجیر برای اتصال به بار استفاده می کنند. این زنجیر بار در گرید های بالای فولادی اغلب در گرید G80 مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی جرثقیل های سقفی زنجیری طول عمر بالا و هزینه پایینتر در حفظ و نگهداری است.
  • جرثقیل های سقفی سیم بکسلی: در اتصال به بار در این سری از جرثقیل های سقفی از سیم بکسل استفاده می شود که اغلب در ساختار 6X19 استفاده می شود. جرثقیل های سقفی سیم بکسلی دارای قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار را نسبت به نمونه های زنجیری دارند اما هزینه حفظ و نگهداری بالاتری دارند.

جرثقیل های سقفی برقی

جرثقیل چهار کاره برقی یکی از محبوب ترین نوع جرثقیل های سقفی می باشد. جرثقیل های سقفی برقی اغلب با بکارگیری موتور های الکتریکی از نوع سه فاز عمل می کنند و هم در نوع زنجیری از 1 الی 10 تن و هم در نوع سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند. جرثقیل های برقی زنجیری اغلب برای لیفتینگ بار تا 3.5 متر ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند حال آنکه جرثقیل های برقی سیم بکسلی حتی تا ارتفاع 12 متر نیز به لیفتینگ بار می پردازند.

جرثقیل های برقی گاهی بصورت قلاب سقفی و دو کاره نیز تولید می شوند اما در اغلب موارد نمونه های چهار کاره که نه تنها قابلیت لیفتینگ عمودی بار را دارند بلکه به جابجایی افقی بار بر روی ریل نیز می پردازند مورد استفاده قرار می گیرند. برای این منظور جرثقیل برقی مجهز به یک ترولی یا کالسکه سقفی از نوع برقی می باشد که این کالسکه بر روی ریل های سقفی حرکت می کند. کنترل کالسکه اغلب در کنار دکمه لیفتینگ جرثقیل سقفی قرار گرفته است. قابلیت تبدیل جرثقیل دو کاره به چهار کاره وجود دارد اما می بایست از ترولی هایی که دارای حداقل قابلیت لیفتینگ برابر با خود جرثقیل هستند استفاده نمود.

جرثقیل های دستی سقفی

جرثقیل های دستی اغلب از نوع زنجیری تولید می شوند. این جرثقیل ها هم بصورت دو کاره بصورت قلابی و هم بصورت چهار کاره همراه با ترولی های دستی و زنجیری عرضه می گردند و در تناژ مختلف تا 25 تن نیز تولید می شوند. جرثقیل های دستی دارای دو زنجیر در اتصال خود هستند که یکی زنجیر بار از گرید های بالای فولادی در تماس با بار و دیگری زنجیر دستی در گرید های آهنی بصورت گالوانیزه می باشد که دارای مقاومت کششی کم و بصورت دستی توسط اپراتور هدایت می شود.

جرثقیل های دستی راهکاری ایده آل برای لیفتینگ های سبک، بدون الکتریسیته و با قیمت بسیار مناسب هستند چرا که جرثقیل های برقی اغلب قیمت بسیار بالایی دارند. یکی از مشکلاتی که به جرثقیل های دستی وارد است سرعت پایین آنها در تناژ بالا می باشد که هر قدر ظرفیت لیفتینگ این جرثقیل ها افزایش پیدا می کند سرعت عمل آنها نیز پایین تر می آید. یکی از معتبر ترین برند های تولید کننده جرثقیل سقفی دستی در دنیا برند ویتال VITAL ژاپن می باشد که به تولید کلیه ادوات و اتصالات لیفتینگ بار می پردازد.